Canastan säännöt
t('Canastan säännöistä on useita versioita. Viralliset kilpailusäännöt Canastan, Samban ja Sitoumussamban osalta voi lukea Suomen Canastaliiton nettisivuilta'); ?>:
http://canastaliitto.fi/Saannot.php. t('Nämä säännöt lainattu täältä'); ?>:
http://www.korttipelit.net/Canasta
Yleistä
- Canasta on rommipeli, joka on kehitetty 1950-luvulla Uruguayssa.
-
Voidaan pelata kaksin tai neljästään paripelinä, mutta
myös 6 hengen versio on olemassa.
Käsitteitä
-
Villejä kortteja ovat jokerit ja kakkoset. Ne edustavat mitä
tahansa korttia nelosesta ässään.
-
Canasta on korttiryhmä, jossa on vähintään 7 korttia,
jotka edustavat samaa numeroarvoa (esim. 5 kuningasta ja 2 kakkosta villeinä
kortteina)
-
Pöytäyksellä tarkoitetaan sääntöjen mukaan
pöydälle asetettuja korttiryhmiä. Kaikkien korttien pitää
olla näkyvissä ja järjestettynä numeroarvon mukaan.
-
Puhdas canasta ei sisällä villejä kortteja eli siinä
on 7 tai 8 samannumeroista korttia. Puhdas canasta merkitään
kokoamalla siihen kuuluvat kortit pinoksi, jonka päällimmäinen
kortti on punainen
-
Sekacanastassa on mukana villejä kortteja ja sen erottamiseksi puhtaasta
canastasta päällimmäiseksi kortiksi asetetaan musta kortti
(ei kuitenkaan jokeri eikä kakkonen).
-
Sulkukortteja ovat mustat kolmoset ja villit kortit. Niiden laittaminen
avopakkaan estää seuraavaa pelaajaa nostamasta avopakkaa.
Jako
-
Canastassa käytetään kahta pakkaa,
joissa kummassakin on mukana kaksi jokeria, yhteensä 108 korttia
-
Kaksinpelissä molemmille jaetaan 15 korttia
-
Nelinpelissä kaikille jaetaan 11 korttia
-
Pakan päällimmäinen kortti käännetään
avopakan ensimmäiseksi kortiksi. Jos tämä kortti
on punainen kolmonen tai villi kortti, käännetään sen
päälle uusia kortteja poikittain kunnes tulee tavallinen kortti.
Korttien pistearvot
Kortti |
Arvo pisteitä laskettaessa |
Kortin erikoismerkitys |
musta 3 |
5 |
sulkukortti |
4-7 |
5 |
|
8-K |
10 |
|
ässä |
20 |
|
2 |
20 |
villi kortti (+sulkukortti) |
jokeri |
50 |
villi kortti (+sulkukortti) |
punainen 3 |
100 |
bonuskortti |
Tavoite
-
Kerätä tarvittava määrä canastoja ja hankkiutua
sen jälkeen eroon kaikista käsikorteista.
-
Estää vastustajaa nostamasta avopakkaa.
Erikoiskortit ja niiden käyttötarkoitus
Sulkukortit
-
Pelaaja ei voi nostaa avopakkaa, jos sen päällimmäinen
kortti on sulkukortti
Villit kortit
-
Villi kortti korvaa minkä tahansa tavallisen
kortin (ei kolmosia)
Bonuskortit
-
Punaiset kolmoset tuovat lisäpisteitä tai
lisätappioita
Kaksinpelin ja nelinpelin erot
-
Nelinpelissä parilla on yhteiset canastat ja
pöytäykset
-
Kaksinpelissä lopetukseen vaaditaan 2 canastaa,
nelinpelissä 1
-
Nelinpelissä pelaaja saa kysyä pariltaan
kerran
"Saanko lopettaa". Pari saa vastata "Kyllä" tai "Ei". Vastausta
on noudatettava. Myöhemmin kumpi tahansa parin jäsenistä
voi lopettaa milloin tahansa.
Pelin kulku
-
Jakajasta seuraava aloittaa
-
Pelaajan vuoro alkaa umpipakan päällimmäisen
kortin tai koko avopakan nostamisella, katso Avopakan
nostaminen
-
Pelaajan on HETI pöydättävä punaiset
kolmoset ja otettava niiden tilalle umpipakasta uusia kortteja
-
Vuoron aikana pelaaja voi pöydätä
haluamansa kortit
-
Vuoro päättyy, kun pelaaja laittaa yhden
käsikorteistaan oikein päin avopakan päälle
-
Pelaajalla (peliparilla) on oikeus lopettaa, kun
hänellä on vähintään 2 canastaa (nelinpelissä
1)
-
Peli päättyy, kun pelaaja, jolla on tarvittava
määrä canastoja, hankkiutuu kaikista käsikorteistaan
eroon pöytäämällä. Lopettajalla on myös oikeus
laittaa lopuksi viimeinen kortti avopakkaan.
Pöytäyssäännöt
-
Kussakin ryhmässä täytyy olla vähintään
3 korttia.
-
Mikään ryhmä ei saa sisältää
enempää villejä kortteja kuin tavallisia kortteja.
-
Mustat kolmoset saa pöydätä ainoastaan
lopetettaessa, ja silloinkin ilman villejä kortteja.
-
Avauspöytäyksessä (kummankin pelaajan
tai parin ensimmäisessä pöytäyksessä kussakin
jaossa) tulee olla pisteitä vähintään seuraavasti:
Pelaajan/parin pisteet aiemmilta kierroksilta |
Avauspöytäyksen vähimmäispisteet |
<0 |
15 (siis mikä tahansa vähintään kolmen kortin ryhmä) |
0 ... 1495 |
50 |
1500 ... 2995 |
90 |
>3000 |
120 |
Avopakan nostaminen
-
Avopakan saa nostaa, jos kädessä tai pöydällä
on kaksi samannumeroista korttia kuin avopakan päällimmäinen
kortti.
-
Avopakan nostajan on heti pöydättävä
avopakan päällimmäinen kortti pöytäyssääntöjen
mukaisesti.
-
Vasta kun avopakan päällimäinen kortti
on pöydätty sääntöjen mukaisesti, saa pelaaja
ottaa käteensä loput avopakan kortit.
-
Avopakkaa ei saa nostaa lisäämällä
avopakan päällimmäistä korttia valmiiseen canastaan
(vanhempien sääntöjen mukaan tämä oli sallittua).
-
Avopakkaa ei saa koskaan nostaa, jos päällimmäinen
kortti on musta kolmonen, jokeri tai kakkonen.
Avopakan lukitseminen
-
Avopakan lukitseminen vaikeuttaa sen nostamista.
-
Lukittua avopakkaa ei saa nostaa kuin kahdella samanarvoisella
käsikortilla.
-
Lukitseminen tapahtuu laittamalla avopakkaan jokeri
tai kakkonen (voidaan myös sopia, että punainen kolmonenkin
toimii lukituskorttina)
-
Lukituskortti asetetaan avopakkaan poikittain, jotta
se jää näkyviin, kun sen päälle tulee muita kortteja
-
Lukitus aukeaa, kun joku nostaa avopakan
Pisteiden laskenta
-
Kumpikin pelaaja (pari) saa pisteitä seuraavasti
|
|
Lopetus |
100 |
Hyvitys lopetuksesta yhdellä pöytäyskerralla |
100 |
Puhdas canasta |
500 |
Sekakanasta |
300 |
Pöydätyt kortit (myös canastoihin sisältyvät) |
korttien pistearvo |
Käsikortit |
korttien pistearvo negatiivisena |
Punaiset kolmoset |
1-3 kpl: 100 p. jokaisesta, 4 kpl: kaksinkertainen arvo (=800 pistettä) |
-
Jos häviäjällä ei ole yhtään
pöytäystä, punaiset kolmoset lasketaan negatiivisina.
-
Canastaa pelataan 5000 pisteeseen asti.
Taktiikka
Avopakkaan laitettavan kortin valinta
-
Käytä mustia kolmosia, jos avopakassa on
hyviä kortteja, etkä halua vastustajan nostavan sitä.
-
Jos avopakassa on oikein hyviä kortteja
(esim. muutama jokeri ja 5 samannumeroista korttia, joista yhdessä
saa valmiin canastan), uhraa kädestäsi niitä kortteja, joita
sinulla on eniten tai käytä jokereita tai mustia kolmosia. Näin
vastustajan on vaikea tai mahdoton nostaa pakkaa.
-
Muistele, mitä vastustaja on aikaisemmin laittanut
avopakkaan. Näin voit päätellä, mitä kortteja
hän ei kerää. Älä silti luota sataprosenttisesti
tähän, sillä vastustajasi saattaa olla ovela ja houkutella
sinua laittamaan haluamansa kortin avopakkaan!
-
Kun vastustajallasi ei ole vielä yhtään
pöytäystä, suosi pieniarvoisten korttien laittamista avopakkaan,
koska pieniarvoisista korteista on vaikeampaa saada kokoon vähimmäispöytäystä.
Varsinkin ässän laittaminen avopakkaan on tässä vaiheessa
typerää.
Milloin tulisi tehdä pöytäys
-
kaksinpelissä mahdollisimman myöhään,
koska pöytäykset kertovat vastustajallesi, mitä sinä
keräät
-
nelinpelissä heti, kun siitä on peliparillesi
hyötyä
Lopetus
-
Lopeta mielummin liian aikaisin kuin liian myöhään,
ettei vastustaja pääse yllättämään (Parempi
pyy pivossa...).
Pisteiden maksimointi
-
Laita harkiten villejä kortteja ryhmiin -- villejä
kortteja ei saa pois sen jälkeen, kun ne on pöytäykseen
lisätty.
-
Pitkitä peliä, jos olet niskan päällä
Avopakan nosto
-
Nosta avopakka, saat sen avulla valmiin canastan
-
Älä nosta avopakkaa yhden tai kahden haluamasi
kortin takia, pakasta voi tulla esim. jokeri.
-
Jos avopakassa on paljon hyviä kortteja, taistele
siitä!
Sääntöpoikkeavuuksia
-
Useimmat pelaajat nostavat kaksinpelissä avopakasta
kaksi korttia kerrallaan, mikä ehkäisee käsikorttien loppumista.
-
Avopakka on lukittu aina jaon alussa. Kun sen on
joku nostanut, uusi avopakka on vapaa. Tässä versiossa lukitsemattoman
avopakan nostamiseen riittää yksi samanarvoinen kortti sekä
villi kortti.
-
Canasta for Windows -pelissä on mahdollisuus
sallia villikortticanasta. Villikortticanasta koostuu vähintään
seitsemästä villistä kortista ja sen arvo on 1000 pistettä.
-
Jotkut pelaavat niin, että avopakan saa nostaa,
jos on samannumeroisten korttien canasta.
-
Kaksinpeliä voi pelata myös niin, että
positiiviseen pistesaaliiseen vaaditaan kaksi canastaa. Tämä
on todellinen kaikki tai ei mitään -versio.
-
Canasta for Windows -pelissä on avauspöytäyksen
pistemäärän laskuun seuraavat lisävaihtoehdot:
-
Avopakan päällimmäistä korttia
ei saa laskea mukaan.
-
Jos avauspöytäyksessä syntyy canasta,
saa canastapisteet laskea avauspöytäykseen. Tämä sallii
mm. seitsemän viitosen pöytäämisen avauspöytäyksenä.